Rejestracja czasu pracy – z czym to się je?

Każdy właściciel większej firmy powinien pomyśleć o zainwestowaniu w system rejestracji czasu pracy. Umożliwia to skuteczną kontrolę wszystkich pracowników. Jeśli chodzi o małe przedsiębiorstwa, w których pracuje parę osób, tego typu rozwiązania nie są konieczne. Jednak w korporacjach, jest to narzędzie praktycznie niezastąpione.

System RCP – jak to działa?

Systemy rejestracji czasu pracy mogą składać się z różnych urządzeń i modułów, dzięki czemu nie jest trudno zaadaptować je do warunków konkretnej firmy. Najpopularniejsze są systemy, które rejestrują wejścia i wyjścia pracowników na podstawie danych zebranych przez czytniki kart elektronicznych. Każdy pracownik posiada osobistą kartę, którą musi przyłożyć do czytnika za każdym razem, gdy przybywa do firmy albo kiedy z niej wychodzi. Systemy bardziej złożone umożliwiają także fotorejestrację, odnosi się to szczególnie do rozwiązań, w których rejestracja czasu pracy zsynchronizowana jest z opcją kontroli dostępu.

Czy biometria może być stosowana w systemach RCP?

W kontroli dostępu, w której właściwa weryfikacja i dbałość o bezpieczeństwo mają podstawowe znaczenie, zazwyczaj wykorzystuje się urządzenia biometryczne. Identyfikacja odbywa się tam na bazie zapisu linii papilarnych lub obrazu tęczówki oka. Biometria jest poza naszym krajem chętnie wykorzystywana do rejestracji czasu pracy. W Polsce jednak nadal nie zostało to uregulowane przez prawo. Z tego powodu pracodawcy wolą być ostrożni i zazwyczaj wybierają bardziej klasyczne sposoby, czyli czytniki kart zbliżeniowych.